Årets lydnadsdebut

Årets lydnadsdebut är gjord! Om jag är nöjd? Sjukt nöjd. Vi fick nästan samma poäng och pris som förra gången men med en heeelt annan attityd och känsla! När vi kom fram till Gävle bk så var det blött, kallt och grått = dåliga förutsättningar för en så mjuk liten dam som Yes. I ‘uppvärmningen’ ville hon inte ens lägga sig ner på det blöta underlaget. Men men tänkte jag och vi körde på!

Poängen blev som följer:

Plats- 10

Fria följet – 8

Läggande – 8 (hon la sig!!!)

Inkallning – 10

Rutan – 0

Apport – 7

Hopp – 5

Fjärr – 5

 

Jag måste ju säga en sak bara, att få en åtta med den här hunden i fria följet är en vinst i sig! Jag är så otroligt glad och lycklig att hon satte ner rumpan i underlaget vid varje halt. Sen att vi fick sega sättanden skiter jag i, hon var så jäkla grym! I läggandet var det en vinst att hon la sig, många hundar som vägrade detta men hon gjorde det och förvånad var jag när jag vände mig om och såg att hon låg, älskade lilla Yes! Inkallning – inga problem. Rutan, ja, här hände det något tokigt som jag tror gav oss dåliga poäng på resten, när jag visar henne vart rutan är någonstans sticker hon iväg mot den, jag får ta in henne igen och skicka igen, blev ju ett tråkigt missförstånd där och tror det va därför rutan sprack och sen även lite hennes attityd för att hon antagligen kände att det blev lite tokigt. Men, hon satte sig upp i skiftena i fjärren, dock var väntetiden i bytena lite lång och hon la sig ner självmant och det var ju lite tråkigt. Men är jag lycklig? Underbart lycklig. Tänk så hon ställer upp för mig den lilla tokiga hunden! På’t igen nästa helg i bollnäs och då inomhus! Går det inte bättre då vet jag inte vad jag ska skylla på 😉 Kanske dålig träning?

 

Kommentera

