Skott 16 veckor

Skott är nu 16 veckor gammal (och några dagar…) han har precis tappat 3 framtänder och i och med det blivit en lugnare hund. Det var ett roligt sammanträffande att vi trodde det berodde på inget men se där (!) tänder hade lossnat. Härligt att vassatändertiden snart är förbi. Sen väger han 9,05 kg just för tillfället.

Vi har börjat lägga lite spår (typ 2 småsmå om dagen) och han jobbar riktigt fint, ibland lite för fort och då får man stoppa lite i selen. Men nosen är i backen nästan hela tiden. Igår när vi spårade hade jag även med Luna för två små spår och det visade sig att koncentrationsförmågan för herren blev lite mindre då, han spårade fint men inte tillräckligt noga och missade nästan korvhögarna på backen.

Livet i flocken går fint, de busar med varandra. Skott lägger sig gärna nära Luna och där får han ligga, så länge han inte bits, då blir det lite stryk och sen får han gå. Han tar mycket bättre på tillsägelser och lyssnar förvånansvärt bra, nu även vit bitande och kan ju kanske bero på att det inte kliar så hysteriskt.

Han har lärt sig vacker tass och slalomet fortsätter att rulla som det ska. Nu blir nästa projekt snurra har vi tänkt. Promenaderna går bättre och igår gick vi hela kvällslängan utan ett enda skall! Härliga tider vi börjar komma in i. Han är en alldeles perfekt galen liten vilding och vi är så nöjda med honom hittills och när vi ser att det hela tiden går åt rätt håll så känns livet som valpägare till lilla Kotten alldeles underbart!

Detta bildspel kräver JavaScript.

One thought on “Skott 16 veckor

  1. Kul att det går så bra för er! Härligt också att tänderna börjar lossa, jag minns att det var en stor seger när Texas hemska valptänder väl började ramla av. Nu har vi ju inga egentliga problem med valptänderna denna gång men de blir nog generellt sett mindre benägna att tugga på allt och det blir ju trevligt 🙂
    Kul att ni börjat med spår också! Jag måste försöka få till några lättare nosövningar så att lillan får använda nosen ordentligt.

    Jag hade tittat i Fanny Gotts webshop men hittade inte riktigt det jag tänker mig. Jag vill helst bara ha en jättelång fläta utan knutar eller fårskinn eller annat. Kanske får kolla med Poppel-Frida eller också ta mig ner på stan och köpa ett lager fleece. Kan ju vara lite kul att göra något eget!

    Ja, vi måste absolut ses snart men jag är lite nervös för att din bjässe ska mosa min lilla plutt ;). Sen har hon ju inte sin 12-veckorsspruta än men bara din har alla sina vaccinationer skötta så borde det ju vara ganska lugnt. Börjar bli sugen på att ta mig neråt stan för lite miljöträning, vi kanske kan göra det någon dag? 🙂

Kommentera

