Olika typer av hund

Jag tror jag har fått en dåre.

Yes är nog ingen typisk arbetshund, det finns lust och vilja att samarbeta men det är liksom ingen superstor motor och hon lessnar fort om det tar för lång tid mellan belöningarna eller om belöningarna inte är tillräckligt bra. Ganska petig och mjuk i allt, halvt dör om hon blir kliven på tån osv. Sen att köra agility är belöning nog för Yes är helt underbart men när man pillar för mycket i lydnadsdetaljer och sånt blir det jobbigt. Kanske är det att pressen ökar, vad vet jag. En annan sak som är väldigt skönt med henne är att hon är en fantastisk hund att ha att göra med annars, hon är lätt i vardagen, lyssnar nästan alltid jämt, går fint i koppel, kan lätt koppla av osv osv. Luna känns allmänt väldigt lik Yes, bara det att Luna kan tycka om främmande folk!

Skott är en helt annan typ av hund. Är alltid vaken, vill alltid jobba, kan tappa koncentrationen ibland men viljan och galenskapen är alltid med. Farten, motorn på, hjärnan halvt av halvt på (tror dock det är lite utav en valpgrej) . Han vill jämt, vill alltid liiiiite till. Han däremot har svårt att koppla av, väldigt svårt. Något vi kanske borde träna mer på. När vi sitter still på valpträff gräver han hellre i gräset, tittar runt, tittar på mig, gör allt för att få godis osv. Men lägger sig absolut inte bara för att chilla.. Det är svårt för du behöver så himla mycket tid för att han ska verkligen slappna av att jag bara haft tid med det när jag varit hemma men det är egentligen inte där problemet ligger.. Känner att jag måste åka till stan på söndag då jag är ledig.

Aja. Det jag ville komma fram till med detta inlägg va i alla fall att det är kul att ha fått så olika hundar fast av samma ras. Någon helt galen, jämt. Och den andra trygg lugn och sansad. Jag ville ha en galen hund, jag fick vad jag önskade.

20120606-004157.jpg

Kommentera

