det där med att hålla käften…

när andra hundar är i närheten är något Skott inte riktigt har förstått.

Han började litegrann på agilitytävlingarna när hundarna for förbi lite för nära enligt hans mening. Vi lät honom inte då – för att undvika diskussioner vara med runt banorna men på tävlingsområdet. På området med mycket andra hundar sköter han sig perfekt – faktiskt. Han får vara med och mingla och kan till och med slappna av i vissa sammanhang. Det är fortfarande svårt med kampande hundar osv men det blir bara bättre och bättre sen vi började parkeringsträna honom medan jag tränar de andra hundarna hemma.

Det är såhär att jag har provat allt. (nästan, känns det som) Jag har provat ignorera, säga åt honom, avleda, säga åt honom ordentligt, trycka in godis i munnen på honom, sitta vid sidan och äta godis, passera och äta godis. Ja, ni fattar. Men inget har riktigt gett något utslag. Vid ett annat tillfälle då vi var på besök hos Annica märkte vi att när han trodde han hade mitt stöd blev han väldigt tuff men så fort jag backade undan precis innan han blev sådär tuff så backade han också undan. Det är ju inte omöjligt att han tror att jag är helt med på noterna. Min frustration i att han gapar kanske har gjort att han gapar ännu mer.

Igår fick jag nog och insåg att – jag löser inte detta själv. Jag har ingen som helst erfarenhet av hundar som beter sig såhär. Därför har jag kontaktat världens bästa Anna. Vi ska upp i veckan och se hur han funkar och förhoppningsvis hitta något som hjälper.

Idag fick jag dock ett tips – och det att göra något han absolut inte förväntar sig. Och eftersom jag gjort allt som jag kan när jag är nära – fick jag idag tipset att knyta upp honom när han gapar (för han slutar inte bara för att jag gör något, så jag kan säkert hinna binda upp honom innan han slutat) och lämna honom. Gå ifrån honom några meter. Säga tack och hej men jag vill inte vara med dig när du beter dig såhär illa. Låter som en strålande idé. På torsdagkväll har vi bestämt träff med Åsa och Maris som ska träna med oss och då ska jag testa detta – och se vad det ger för utslag på honom! Ska bli spännande.

Sen måste jag ju tillägga att – hade han inte gillat att gapa så mycket och inte jagat insekter så hade han varit den perfektaste lilla tussen i hela världen. Han är otroligt rolig att jobba med, otroligt lojal, otroligt lätt (annat än detta då), har visat mycket goda koncentrationsmöjligheter och kan vara en av de gosigaste djuren som finns när han är trött på kvällen. Sen är han en liten guldhund på hantering och alla andra sociala sammanhang med nya och främmande människor. En väldigt lätt hund så länge han inte möter en hund på promenad – eller ser en fjäril när vi är på kurs.

Unghundsfasoner – som ska arbetas bort genast. Och inte en sekund senare. Så han kan få utlopp som den perfekta lilla hunden han faktiskt är! 🙂

Kommentera

