Attityd i kopplet

Ni vet vissa dagar bara susar förbi, man liksom undrar på kvällen när man ligger där i sängen, såsom jag gör nu och undrar vart tusan tog dagen vägen?

Idag har jag gjort noll vettiga saker men har gjort en hel del saker från hjärtat. Morgonen började med sovmorgon till ca 10 och efter det var det promenad med hundarna. Sen lunch/frukost och iväg till skolan för gruppdiskussion, hämtade sambon i gränby för att sen åka hem och ställa mig och laga fredagsmat – potatisgratäng&fläskfile. Vilken toppen idé! Blev hur bra som helst faktiskt.

Fick ett sms från sambon idag när jag var i skolan ; ”Jag vet inte hur du och Skott har tränat. Men fortsätt med det, han är ju asskön att gå ut och gå med. Nu är det ju nästan roligt att ta ut honom”. Blir så himla glaaaaaad, mitt jobb de senaste dagar har gett resultat.

Skott ska få gå bredvid mig, bakom mig eller strax snett framför men ska inte få pinna iväg långt framför mig i kopplet på egen hand tills dess att han klarar av hundmötena ordentligt. Han ska inte gå där framme och tro att han har allt ansvar i sina händer. Jag grejar alla problem vi stöter på på vägen och den lilla killen måste få inse det och komma att bli lite lugnare/tryggare i kopplet utomhus. Har kört på i tre dagar nu, det funkar verkligen toppen och han har redan förstått konceptet. Går med lugn och trygg attityd vid min sida. Istället för med svansen uppe bland molnen och tror att han äger världen längst fram i kopplet. Känns liksom lite extra bra när man får ”betyg” för all träning man lägger ner. Vardagslydnaden är ju inget som går att få betyg på genom prov. Och ni som känner till hur min sambo är, vet kanske att när han säger att något är roligt med hundarna, då är det en ganska stor bedrift i sig för honom att bara ens tycka det en gnutta och när han då säger det högt, då är det stort mina damer och herrar. 😉

Ska väl när jag ändå är i farten nämna att killen alltid sagt sen vi har haft den osociala men mycket charmiga fläckiga hunden att aussies inte är hundar man har med i sociala sammanhang men idag även högt uttalade sig om att Skott hade fått hänga med han och grabbarna och skött sig jättebra och var snäll, mysig, trevlig, social och luugn. Bara bra betyg nu! Bådar gott inför framtiden.

Det börjar bli fin hund av dig med lilla tjockisvalpen! 🙂

One thought on “Attityd i kopplet

Kommentera

