Inspiration

Alltså herrejäklar vad inspirerad  jag är! 

Har precis kommit hem från föreläsning av Eva-Marie på propiraya.wordpress.com. Tävlingspsykologi var ämnet men jag säger, psykologi över huvud taget. Jag har tagit med mig många bitar som jag ska börja använda redan direkt. En av sakerna hon sa var att man skulle skriva upp tre bra saker från varje tävling, för tre saker kunde man nog komma på. Jag ska göra detta, fast med Skott i vardagen. Varje dag innan jag lägger mig, ska jag skriva upp tre bra saker han gjort under dagen. Och jag börjar idag!

1. De två hundmötena som blev idag var knäpptysta.

2. Bra fokus på positionsträningen.

3. Kopplat av fint när jag platsat honom hemma hos mamma i soffan.

Vi har haft en liten tuff tid, jag och Skott. Helt ärligt mest på grund av mig. Våra hundmöten har inte varit bra och jag står för dem, jag gör verkligen det. För det är BARA med mig han inte klarar att möta hundar. Jag spänner mig, halar in honom i kopplet, gör mig redo för ett utfall osv. Ett utfall som inte kommer om jag bara ignorerar och låtsas som att hunden vi möter inte finns. Svårare än så var det inte. Alltså har jag lärt Skott att andra hundar är ”läskigt”. Mycket dåligt av mig som matte. Men jag jobbar på mig själv och jag ska börja säga till mig i själv spegeln på morgonen innan jag tar ut min fina lilla hund att ”Skott skäller inte på andra hundar så länge jag beter mig. Dra inte in hunden, spänn dig inte, gå normalt och visa tydligt att det är ROLIGT att gå förbi andra hundar” . Jag har även (efter några privatlektioner hos olika personer) insett att jag är väldigt inte konsekvent med honom. Om jag bett honom sitta så struntar jag i det efter en sekund, har varit nöjd för att han satt sig. Han har ju såklart lärt sig att matte behöver man bara lyssna på första gången, sen kan man göra lite hur man vill. Jag har börjat skärpa mig men vilket såklart har lett till att jag måste påminna honom om att han visst skulle sitta och inte dra runt och lukta eller ligga och gräva i gräset.

När matte sköter sitt jobb bra, sköter Skott sitt jobb galant. Svårare än så är det inte. Hem och jobba med sig själv, sen med hunden!

För vet ni? Jag har världens bästa lilla hund, som förtjänar en matte som tänker på vad hon gör.

Kommentera

