Raketer och flexikoppel

Jag och mina brukshundar har flytt det skjutglada Gränby till ett mycket lugnare Gottsunda. Tro det eller ej men i Gränby smälls det massor, hela tiden. Jag har hört två raketer sen jag kom hit till Gottsunda. Otroligt skönt faktiskt, att veta att vi snart ska få bo i detta lugna underbara område med massor av skog och bra gångstigar. Är så lycklig!

Yes var livrädd hemma för raketer, till och med för dem när vi var inomhus. Sprang runt och visste inte vart hon skulle ta vägen. Vi ställde upp en bur som hon kunde krypa in i, där inne kände hon sig trygg. Förra nyår vägrade hon gå ur buren förrän på morgonen så hon vill verkligen vara där. Skönt med en enkel lösning. Vi valde dock att åka till mamma eftersom det var lugnare här, nu ligger hon tryggt och sover i soffan och var inte alls lika berörd som i Gränby när det smällde utomhus. Är vi inomhus har hon inte brytt sig allt.

Förberedelser inför tolvslaget och nyårsnatten – Vi har burar med oss till mamma, sista promenaden kommer gås klockan 21 med hundarna. Det kommer bli lååååångpromenader på dagen så de är utpumpade på energi. Klockan 23 får Luna och Yes vara i varsin bur, där de är trygga i sig själva och stressar inte upp sig. Strax innan tolv får de massor med gottis i sina burar och Skott där han är. Vi kommer ha med en bur till kotte också så blir han stressad får han en egen bur, tror däremot inte det är några problem med honom. Han har varit så neutral till alla raketer vi hört.

Det smällde av en raket bara 10-20 m framför oss idag på långpromenaden. Jag tänkte fort ”shit Skott!” Insåg att han inte brydde sig och sa åt mig att skärpa mig och gick på, utan några större reaktioner från oss båda.Duktiga vi!

Ni som tittar in lite nu och då vet ju att vi haft lite problem med hundmöten, jag tror jag hittat lösningen. 1. Han får inte dra i kopplet, om han inte dragit men börjat dra vid synen av annan hund, har det varit som att trycka på en knapp. Då skäller han, grimman hjälper mig när jag inte orkar träna koppelgående. 2. Han har generellt en lite för hög stressnivå, vi jobbar på det och den är påväg ner. 3. Tar ut avstånd i tid och förklarar för en liten kotte att matte sköter mötet alldeles själv. Hur som haver, funkar inte någon av dessa förberedelser om den andra hundägaren har en kungspudel och flexikoppel och när man själv klivit ut i den decimeterdjupa snön för att INTE mötas nära släpper ut flexikopplet så hundarna NÄSTAN kan hälsa på varandra. Jag hade fullt fokus på Skott och upptäckte tyvärr detta lite för sent. Då hann jag åtminstone säga att hundarna inte skulle hälsa. Skott skötte sig otroligt bra för att nästan bli påhoppad av en pudel som är tre gånger så hög som han är. Han skällde faktiskt ingenting. Ägaren till den hemska pudeln försvarade sig med ”nejdå men han är bara sååååå lekfull.” och helt ärligt skiter jag i om din hund vill leka eller döda min hund, håll den borta! Vi har nog med problem och att folk som dessa bara släpper på flexikopplet gör mig rent utsagt förbannad. Vi hade haft ett 100%igt hundmöte om han inte nästansläpptfram sin hund till min. Dumma hundägare som inte vet bättre!

Tur att jag och Skott är ett sånt bra team att vi lyckades med detta ändå! 🙂

 

2 thoughts on “Raketer och flexikoppel

  1. Det är härligt att läsa om fina Yes och att ni trivs tillsammans. Annica måste vara glad!
    Jobbigt med rädslan för smällare och fyrverkerier. Min tik är också rädd. Begriper inte varför folk känner ett behov av att smälla öht. Men i nuläget är det ju bara att göra det bästa av situationen. Ger du henne någonting? Lugnande/Valeriana/DAP?

Kommentera

