Att pusta ut…

Jag måste bara få skriva om det, om hur skönt det är – att pusta ut – att tänka när man kommer in från en promenad att – jag är klar nu. Jag har slutat gå enskilda promenader med hundarna för att  jag tycker att ”det behövs”. De har istället fått lära sig att anpassa sig till varandra och även om den ena kanske inte beter sig önskvärt så får inte den andra gå igång osv. Jag är bestämd och konsekvent. Det finns en sak jag har lagt noll tolerans för i beteende och det är all typ av aggressivt beteende, man gapar inte okontrollerat på andra – vare sig det är människor eller andra djur. Om vi möter en annan hund, som tidigare har varit problem, så matar jag Yes genom mötet, det gör henne lugn och det gör de andra hundarna avundsjuka på Yes. Alla får en uppgift. Är vi i skogen får de hoppa upp på närmaste sten, stubbe eller liknande så får de en godis i taget tills hunden/människorna gått förbi. Funkar klockrent och när ordet upp kommer letar de frenetiskt efter ställen att hoppa upp på, inget som helst fokus på att det kommer något. Ibland känns det som att de inte ens ser den/det som går förbi. Mina favoritmöten, såklart.

SKULLE DET VARA SÅ…. att någon av mina hundar skäller, är det jämt (finns ytterst få undantag) Yes som börjar. Det var extremt länge sen Skott började och är han själv skäller han nästintill aldrig längre. Om Yes börjar, säger jag åt henne att sluta, fortsätter Skott då, så går jag bara på. Oftast slutar han när hon gör det men han får ingen skit för det. Det funkar bra och det känns rättvist. Samma sak om det blir tvärtom, såklart.

Det börjar bli lätt att ha en flock på 3, jag har lärt mig att hantera koppelkonflikten från 2-3. Förr kunde man lösa det med en i varje hand, det funkar ju liksom inte längre. Jag börjar lösa alla möten, jag börjar få kontroll på de galna aussisarna ihop, Skotts inkallning börjar bli grym, Yes blir bättre i skvallerträningen och lilla Luna…. ja, hon är bara så enkel och bäst nästintill hela tiden. Mattes lilla guldkorn.

20121220-081021.jpg

IMG_2611

One thought on “Att pusta ut…

  1. Så Gött!!
    Fina bilder och tänk att de här små kattungarna blir riktiga hundar tillsist. 🙂
    Kul att läsa dina anteckningar från föreläsningen. Mycket bra och nyttigt där. 🙂 Längtar tills vi ses!!! Det var alltför länge sedan.

Kommentera

