Hur går vardagen egentligen?

Kommer ni ihåg ensamhetsprojektet? Lyckat resultat gav det och numer går det toppen att lämna Skott, så länge han fått mat och har fått röra lite på sig innan! Skönt att kunna lämna honom i 4 timmar utan dåligt samvete för mina grannars skull.

Hundmötena flyter på och när vi precis blivit trygga i att möta hundar på nära håll, jajamen då kommer det framspringande hundar till oss. De senaste gångerna detta hänt har jag blivit så jävla förbannad men något man också måste träna på i min mening då det verkar hända titt som tätt. Så länge det inte blir ett hastigt hundmöte sköter sig hundarna jättefint! De får godis efter hundmötet är klart och om det skött det bra, vilket de oftast gör! Det är ändå skönt att ha kommit till insikt med att det oftast är Luna eller Yes som börjar, Yes höjer gärna svansen och Luna boffar gärna och de sätter igång lilla Skott på två röda men han är nästan aldrig den hunden som börjar, vilket känns otroligt bra. Och att ha med honom ensam någonstans är en frid, så himla duktig.

Koppelgåendet är något vi kämpar på med otroligt mycket. Skott älskar att gå först och att dra, han gillar liksom motståndet. Trots att han har halsband på sig. Orkar jag inte träna koppelgående får han ha grimma på sig – då kan han inte dra. Men allt som oftast får han gå utan nu mera och man kan va där och påminna några gånger men sen ger det sig och han går fint! Jag har dock märkt att sammarbetet har lossnat lite i samband med att kopplet är på, vilket är något vi börjat jobba mycket med – och därmed har koppelgåendet blivit bättre. Vi gör mycket, hoppar upp på stenar osv så det blir ett roligt sammarbete och inte bara gå fint.

Vi har ändrat lite i uppfostran här hemma också, vilket har varit den största förändringen för mig. Jag har fått ändra på hela mitt synsätt. Från att gå till en person som kör positiva metoder på allt – vardag som träning. Så har jag nu gått över till en blandad filosofi. Skott har fått tydliga små ramar om vad man får och inte får göra – och jag talar om det för honom. Svart eller vitt, bra eller dåligt. Mellanting funkar inte. Det finns några beteenden som är förbjudna, japp, så allvarligt är det. Det är alla tecken på aggression och jakt som är förbjudet – också att para sina storasystrar. Detsamma gäller ju såklart de andra två hundarna i familjen också.

Förut tänkte jag jämt att han beter sig si och så för att han är rädd, för att han är osäker, för att han blablabla, ja ni förstår. Bara massa ursäkter. Visst, han kanske är osäker och rädd i grund och botten men är det verkligen en anledning till att bete sig riktigt jävla illa rent utsagt? Jag tycker inte det. Jag tycker inte att det är okej när hundar står och gör utfall på utfall och hundägarna står och ler. Jag struntar blankt i om du stoppar i hunden godis eller säger åt den, så länge man jobbar på det. Jag vill bryta såna beteenden för att sen ge hunden en ny chans – och klarar den sig då bättre, massor med beröm. Yes har jag fått en del bakläxor med sen jag skaffade Skott, hennes höjda svansar gjorde ingenting förut och va ingenting för världen men Skott känner av och går igång. För att hans syrra är osäker och beter sig illa, är det då okej för honom att bete sig illa? Nej. Som sagt, jag har tre regler i princip och de ska följas. Sen tränar vi på andra saker, som att inte skälla tills vi storknar när det kommer folk, till att inte hoppa på folk som kommer hem till oss osv men här jobbar vi faktiskt, hör o häpna med positiv förstärkning. Vi jobbar också mycket med frihet under ansvar.

Jag trivs med en mixad kompott av olika tänk. Det blir tydligt för mina hundar och jag anser mig inte som en elak person bara för att jag säger åt min hund, även om jag aldrig gjort det förut. För ja, det är precis det jag har fått höra. Att jag är elak mot mina hundar. Enligt mig är jag snäll som talar om för dem att det där inte var okej, så att de slipper gå upp i stressnivå och bete sig illa. För man vet ju själv? Hur kul är det att skrika och bråka? Inte alls.

Slutsats: vardagen går jättefint och jag trivs med vårt nya tänk och mina hundar gör stora framsteg, varje dag!

IMG_2611

Kommentera

