Fartkurs del 1

Idag har den lilla hunden fått all uppmärksamhet hon skulle kunna få i en flock med 2 andra stora hundar som gärna bufflar sig fram! 😉

Vi har gått kurs – lilla Luna och jag! Vädret har snabbt växlat och jag var rädd att hon inte skulle orka hela kursen men se så fel jag hade! Hon var pigg och alert hela kursen och då tränade jag lite slalom efter sista övningen innan vi gick av (måste ju passa på när ett slalom står framför näsan på en).

Åter till kursen – vi kunde ganska fort konstatera att Luna ”gillar” att jaga mig och inte lika mycket att springa jämsides/ligga före. Däremot kommer hon ikapp mig även om jag startar några meter framför – snabb liten räka!

Ewa Marie som håller i kursen sa att Luna tryckte på bra och att hon var precis lika snabb på båda sidor om mig, vilket ju är toppen!

Sen jobbade vi lite på svängar och vi båda konstaterade att hon inte river ifrån lika mycket som hon gör om det är raksträcka! Träna båda sidor och glöm inte att jämt spegelvända alla kombinationer så att hon blir jämnt musklad att klara av båda sidorna lika bra!

Viktigt att tänka på anteckningar!
Transporter – ”bråka så lite som möjligt” hunden ska inte behöva tänka under transporten. Mata den till platsen för start, kampa den dit, håll den i halsbandet eller sätt på kopplet men inget tjat och gnäll.

Sätt hunden några meter framför hinder nr 1 så den hinner komma upp i galopp innan den tar första hindret! = snabbare fart direkt i banan.

Det är toppen att träna mycket raksträckor men man får inte fastna i det och speciellt inte i lite galnare hundar. Oftast (!) kan small och medium hundar inte få för mycket gas! Man får inte glömma bort att lära dem att svänga!

En hund som tjuvstartar, startar oftast med en viss osäkerhet – och det resulterar i mindre fart. Istället för att ladda – explodera så blir det mjukstart.

Det gäller att komma på vart vi tappar tid och varför gör vi det?

Få dem att landa åt rätt håll i svängar – vissa hundar går fortare i stora svängar än i små! Ta tid på att tight sväng, ta tid på inte lika tight sväng .

Om man tränar mycket threaddlar, serpentiner och kringelkrokigt och krångligt, avsluta med ett pass där de får trycka på och springa på ordentligt! Det ökar farten hos dem!

Ewa Marie är en toppen människa att både gå kurs och föreläsning för – har ni möjlighet – ta in henne!! Hon är underbar och alldeles sprudlande! Inspiration på hög nivå!

När kursen var slut valde jag att köra några slalomrepetitioner när vi ändå var där. Det var ett tag sen och jag va less jag körde sist då vi aldrig verkar få ordning på detta jäkla slalom men jag tror att det lossnade en hel del idag på våra få rep! Lite av ett hallelujah moment!! Jag har insett att externbelöning bara stjälper för den här hunden, hon låser sig på belöningen och kan inte koncentrera sig! Så vi valde att ta bort den idag och nu kör vi på att jobba in slalomen mer i ryggraden för att sen fasa ut mig själv mer och mer så det kan bli mer självständigt! Vi är på en del där fart ej prioriteras utan det är förståelse! Den börjar komma vill jag lova! Luna kollar gärna upp på mig vid varje utgång där hon kommer upp mot mig istället för att fokusera framåt! Men hjälp av ett ”ja” sätter hon fokus på slalomen igen! Så jag får helt enkelt hjälpa henne! Heja på! Och det gick så jäkla klockrent då! Så häftigt att se!! Jag kunde jogga bredvid henne när hon gjorde slalomen idag – 12 pinnar!!!

Vi testade även höger sida och det va helt klart svårare för damen – speciellt i ingången och första 2 portarna! Men med hjälp av mina ”ja” fokuserade hon framåt istället för på mig! Sånt jävla släpp det blev, underbara lilla snabbräkan!!

Imorgon blir det nog lite slalom och en övning E-M tipsade mig om! Kan liksom inte låta bli efter en dag som denna!
Kotteskott ska få göra samma övningar som Luna!

Nu – sängen för imorgon är det skola! Natti natt!!

20130508-001806.jpg

20130508-001813.jpg

Kommentera

