Lunas lilla tass

Mina hundar har tidigare inte varit skadade, enda gången jag åkt in till veterinären är när de har behövt sin årliga vaccination. Samma med katterna. Det är något jag har varit oerhört tacksam för men har nog inte riktigt förstått innebörden av tacksamheten från och med igår.

Kan börja med att säga att långhelgen varit underbar. Skott har fått vara hemma med husse och de har tillsammans tränat allmänlydnad med fina framsteg som gör mig otroligt glad. Luna och Yes har varit med mig på agility tävling, Yes tävlade i fredags med ett himla bra drag, farten satt där den skulle, tyvärr disk båda dagarna men med klockrena kontaktfält och snabbt och fint slalom. Luna har fått hänga med och har varit som en ängel, legat i gräset och rullat sig, minglat, sovit nästan precis bredvid ringbanden och sist men inte minst blivit helt galen när hennes leksak tagits fram.

Igår kom vi hem från den trevliga helgen och jag var helt slut. Det började med att jag hittade en fästing på Skott och eftersom vi flyttat ca 4 gånger på 1 år så tänkte jag inte ens tanken att leta efter den lilla fästingplockaren. Mot apoteket och inköp av halsband och slutligen fick jag låna en bra (kofoten) fästingplockare av Elin. När jag kommer hem är det lite smått kaos i köket, en stol har vält och hundarna har nog smaskat på något som förr låg på köksbordet. Städar undan och bannar mig själv för att jag inte stängde köket, som jag alltid (!!) gör annars. Men nu blev det bråttom efter fästingplockare och rutiner glömdes bort. Efter stöd och irritation ser jag att Luna inte riktigt går som hon ska, kollar närmare och inser att den lilla hunden inte alls stödjer på det högra bakbenet. (Härlig ironi att jag idag var påväg att beställa tävlingslicens men hann aldrig avsluta köpet pga fästingen). Jag ville klämma igenom och Luna skakade lite, tänkte att hon var skärrad och ställde upp en  bur, gav henne vattenskål och lite tuggben och lät henne vila ensam och utan de andra hundarna. Efter ca 3-4 timmar gnydde hon lite och när jag öppnade buren (trodde hon ville ut och kissa) låg hon bara kvar, stödde fortfarande inte när jag bad henne komma ut. Ville klämma lite till och när jag släppte henne efter ett tags klämmande kollade hon förskräckt på mig och sprang iväg in i buren igen. Insåg då att hon faktiskt hade riktigt ont och valde i samråd med snartklaraveterinären Elin och ultuna att i alla fall åka in för smärtlindring så hon slapp ha ont.

Väl inne på ultuna blev vi snabbt välkomnade, pappret ifyllt och Luna nu registrerad i deras databas. Efter ca 20 minuter fick vi träffa en veterinär och Luna visade sig inte vara alls sammarbetsvillig. Luna fick en halv dos domitor för att kunna slappna av och sen undersöktes benet och tassen. Jag trodde (hade magkänsla att något var brutet) att det var tassen som spökade men ingen reaktion där. Hon letade ett bra tag men precis runt hasleden fick hon en ganska stor reaktion trots att Luna nästan låg och sov på bordet. Hon ryckte i tassen och gnydde, blev lite mer alert i blicken och försökte till och med gå iväg. Veterinären kunde inte hitta något som var av (tack och lov) och hon tyckte inte heller senorna kändes skadade. Sen klippte vi lite klor och då var hon vaken direkt 😉 , vi fick många bra tips på hur vi ska göra med vårt kloklippningsproblem av snälla Mariah och vi ska börja träna redan idag, Yes ska också få träna!

Hem åkte vi med recept på smärtstillande, ett bokat återbesök på torsdag och en halvt drogad Luna som traskade på benet så fort smärtstillandesprutan var tagen. Imorse skuttade hon lite på tre ben igen men använde tassen pyttelite. Vet ville se att hon började använda den redan idag. Hoppas det ser bättre ut ikväll. Bara kissa på uteplatsen är order och jag är glad att inget verkade vara av men ledsen när jag inser att tävling och träning nog får dröja ett tag. Jag som blev så laddad i helgen att starta med Luna, hade ju till och med kollat ut tävlingar… Hon ville väl inte tävla helt enkelt.

Hon har sovit nära mig hela natten och verkar rätt pigg i övrigt, är glad och alert när det gäller. Idag ska jag bara vara hemma med undantag av en snabb (!) sväng till UBK, vill inte lämna lilla halta tösen hemma för lång stund utan tassvakt. To be continued…….

 

Kommentera

