Fotgåendetankar

Promenix 034

Jag har som fastnat lite i fotgåendet. Har många olika tips om hur jag börjar, vart jag ska sätta kommando och hur jag ska gå tillväga. Jag har verkligen inte vetat hur och när jag ska börja och med vad? Jag gick därför ut idag med Nix och alla andra dårar (Yes, Luna & för veckan lilla Rally)  för att träna lite fotgående. Vi har gått och jag har filmat, gjort olika svängar för att jag ska få känna på hur det känns & dessutom se hur det ser ut. Detta är resultatet:

Jag är nöjd med mycket, speciellt hans attityd och vilja att gå med mig. Det har jag inte jobbat mycket medvetet på. Jag är även nöjd med hans bakdelsarbete. Rent spontant vill jag ha mindre studs, lägre framben, stabilare bakdel när vi går rakt fram, jag är inte ute efter ett häftigt fotgående – jag är ute efter stabilt, lugnt, fotgående där fokus ligger på en jämn position med kontakt utan blicksläpp.

Därför har jag nu bestämt mig hur jag ska gå vidare med träningen.
Innan jag går något mer med honom, ska jag säkra positionen när han står still.
Genom att störningsträna enormt mycket, han ska kunna göra ingången och stå still (vill ej honom sittande, då jag vill att fotgåendet till en början endast är under gång och utan halter just för att tänka på positionen). Jag ska göra omvänt lockande med godis, kunna kasta godisar på marken, ha en boll dinglandes vid hans vänstra sida, någon som går förbi nära, någon som pratar med honom osv osv. Kommer träna högersvängar under tiden och helt om, samt stegförflyttningar men jag vill ha en stadig stillastående position innan jag börjar gå långa sträckor. Vill att han blir säker och uthållig i positionen.

Kommer säkert inte kunna hålla mig helt från att gå men detta är i alla fall min grundtanke och det jag kommer jobba utifrån! Åtminstone 90% av passen ska vara såhär tills den sitter!!

Promenix 041

Kommentera

