Ajajaj.

LilNix har blivit 6 månader gammal och när han har bott här precis lika länge som han bott här nu, så blir han tävlingsmyndig. Herrejisses, känns som att han kom hit igår.

Träningen och vardagen rullar på, jag har lärt mig hur jag ska hantera den lilla spökunghunden som finns i huset för tillfället och vi har nästan bara happy moments. Förutom när han som igår blev lite busig och hoppade upp och tog ett fint grepp om tutten medan han långsamt gled ner o höll kvar greppet. Behöver jag säga att jag har ont i tutten idag? 😉 haha! Man kan inte annat än att skratta (och gråta lite över smärtan).

Vi tränar rätt mycket vittring och det är så nyttigt att filma ibland. Jag har tyckt (ovanfrån sett) att han gör jättefina markeringar men på filmen ser jag minsann hur han slickar som en tok på rätt pinne. Tacka vet jag burkarna som gör så han inte kladdar på allt 😉 Har därför börjat klicka tidigare, så han inte hinner slicka och tränar så med sorteringen tills vi (på sidan om) tränat in fryst näsa utan slick i glasburk för att sedan utöka tiden. Ska även träna in nosdutt på pinne separat vilket nog kan bli ett stort projekt då vi tidigare jobbat med just vittringspinne som apport. Jaja, man lär så länge man lever.

Apporteringen går bra och jag har börjat lära in 2på2av för att när han står på lådan med baktassarna träna apportering. Trodde aldrig jag skulle lära in detta i syfte till apporteringen utan mer till agilityn  men har blivit otroligt inbiten i lydnaden med min lilla filur. Det är kul men samtidigt lite skrämmande. Han är ju köpt för att bli min nästa agilityhund! 😉

One thought on “Ajajaj.

Kommentera

