Om att skapa förväntan man egentligen inte vill ha

Igår var jag på föreläsning för Tobias Gustavsson och ”den viktiga leken”. En väldigt bra föreläsning tycker jag, som kanske inte handlar så jättemycket (!) om just lek. Men väldigt mycket kloka tankar ändå. Många saker fick jag med mig och redan på parkeringen när vi landade efter föreläsningen hade jag ett lekpass för att kolla av efter Tobias egen checklista och kolla hur bra lek Nix egentligen har med mig.

SM2013-10

Han poängterade mycket som jag tycker var riktigt bra. Bla saker som ritualer, att vi ofta gör det alldeles för mycket. Tex att hunden ska sitta innan den går ut genom dörren, varför sätter vi hunden? Vad vill vi uppnå? Ofta ett lugn och att hunden GÅR ut genom dörren och inte slänger sig ut så fort en glipa syns. Men leder just att vi sätter hunden till en lugnare hund? Oftast inte. Han påpeka mycket om hunden är kontrollerad eller lugn. Ofta kontrollerad men inte alls lugn. Samma sak när hunden ska ut genom buren, varför säga sitt och stanna istället för att bara lägga en hand på hundens bröst så den helt enkelt inte kommer ut och när man känner den där uppgivna sucken, lätta på trycket och bara låta den gå ut, utan kommando.

Något annat han tog upp var filtträning och burlekar, varför?! Vad vill vi uppnå? En hund som gillar sin bur och är lugn i den? Är den lugn? Oftast inte. Ofta ligger hunden på filten/i buren och laddar på att få frisignalen som ofta är ihopkopplad med lek och massa tjoande. Han menade att belöna passivitet med aktivitet sällan ger LUGNA hundar, bara kontrollerade. Samma sak när vi platsar våra hundar, varför släppa upp dem på frikommando, varför inte bara lugnt och sansat gå fram till hunden och hämta den från sin plats? Halleluja, amen och allt det där.

Vi värdeladdar och sätter ord på minsta lilla grej vi kan och sen undrar vi varför våra hundar är hysteriska? Många tankar om hur min vidare träning av vissa saker kommer att se ut.

Nix 13 veckor 038

Han påpekade också angående leken att vi är dåliga på att se hur våra hundar tycker om att leka, vill hunden att jag tar på den? Tycker den om beröring i kamp? Vill den att vi rycker i leksaken? Eller är ett stadigt grepp med båda händerna och en kamplek från sida till sida bättre? Vi måste lära oss att läsa våra hundar bättre.

Jag och Nix lekte lite och han vänder tvärt med leksaken. Jag kan uppleva att saker som går att skaka i ansiktet kan han leka med för att leksaken är kul men oftast kommer han tillbaka för att den sociala interaktionen  med mig som människa är kul. Jag är hittills nöjd med vår lek, även om jag tror att den skulle kunna bli lite mer intensiv, vi jobbar på det!

dsc3821

Idag har jag tränat!! Klick. Och sen varit på bio med mamma och syster. Hundarna har fått en rejäl promenad och sen har Nix fått jobba grunder i fjärr och lite tricks. Luna har fått öva på specifika tricks och att samla sig lite, inte flyga iväg och göra allt hon kan – på samma gång. Men mestadels av kvällen fick mina goa vänner vara med husse och de ligger nöjt i soffan och myser.

One thought on “Om att skapa förväntan man egentligen inte vill ha

Kommentera

