Träningsbabbel för mig själv

När Skott var i den åldern Nix är i nu hade jag väldigt svårt att lita på honom. Gällande väldigt mycket, människor, hundmöten, att han skulle va kvar hos mig och sköta sig i princip. Med Nix litar jag på honom i de flesta lägena, dock har unghunden gjort mig lite osäker på vart jag har honom och har tenderat att visa lite intresse mot bilar som kör fort och nära. Jag har lagt upp skvallerträning och det är absolut inte ett överdrivet intresse. Idag skulle han rastas vid klubben och jag stog vid parkeringen som ligger vid vägen. Tänkte att jag skulle rasta honom på ängen precis bredvid, gick ut en bit (säkert 100m) från bilvägen och ja, jag släppte honom. Vet att han inte låser sig så visste att om han skulle va påväg dit så skulle jag hinna få honom att vända. Men inte en blick mot bilarna och lyckan var total, han kunde gå lös hela vägen tillbaka till parkeringen och lyssnade fint trots att han var på sitt allra piggaste och busigaste humör.

Jag har bestämt mig för låsta framtassar i fjärren och vi har fullt upp att lära in de olika positionerna med tassarna på en tegelsten. Parallellt tränar vi med godis på framtassarna och att kunna gå från stå-ligg, vilket funkar jättebra nu, så länge han inte snor godisen. Busunge! Han hade STORA problem med att förstå att man KAN sitta ner även fast man har framtassarna på något, rumpan åkte ner fort och det gjorde tassarna med, bort från targeten. Men idag lossnade det, vi har tränat på att stå med framtassar på en stor låda och när jag säger sitt, måste han gå UPP på lådan och sätta sig där – voila! Så kunde han ha stilla framtassar från stå-sitt!

20131106-190006.jpg

Vi tragglar vidare med fotgående, apportering och inkallning mest. De andra finns grunderna för. Vi tränar även lite tricks och konster och jag tycker väl att han borde ha kroppskontrollen för att sitta fint så det är det vi jobbar på mest. Måste ta tag i platsliggningen också.

Är så himla glad i min valp. Eller måste jag säga unghund nu? Hursom, han är alltid glad, med och är lätt att ha och göra med. Enkel liksom. Men såklart, med alla unghundsfasoner. Men de räknar jag liksom med att de ska finnas så tycker inte det är så konstigt. Hihi..

20131106-190057.jpg

Kommentera

