Fjärrfjärrfjärr

Det är mycket diskussioner om fjärren. Jag har aldrig gillat momentet i sig, fartmomenten är för mig roligare. Men se på tusan, det börjar bli ruskigt roligt och givande!
Tillsammans med Nix utforskar jag en annan teknik än jag tidigare pysslat med, det ger mig otroligt mycket mer som hundtränare och det är spännande att se hur vi båda kan gå från oförstående till fullt fokus på uppgift och tänk. Jag vill att stilla framtassar är kriteriet – för mig. Sen tror jag att det handlar om att han får lära sig tekniken, just de stilla framtassarna kommer på köpet när han vet att han måste hålla de nere för att göra skiftena. Jag försöker att alltid belöna i positionerna och inte i själva skiftet. Belöna efter en stunds stadga för att inte få en flipperkula som gör alla rörelser samtidigt. Spännande och utmanande, är hittills nöjd med lille Nix, ynka 7 månader gammal!

Kommentera

