Koncentrationsbubblan

När jag tränar med Nix är jag rätt noga. Går in i en bubbla där jag absolut inte har en aning om vad som händer runtomkring. Vilket i sig kan låta alldeles fantastiskt, problemet är väl bara att Nix väldigt gärna vill vara med i bubblan men jag är så förbaskat koncentrerad på att göra rätt, tajma rätt och belöna rätt att jag glömmer känslorna – och därmed också lille Nix litegrann. Detta gäller främst i fotgåendet, det mest komplexa momentet enligt mig, där det finns massor med blandade känslor hos mig om hur jag vill att det ska se ut när det är färdigt. Jag vill ha en lättsam känsla i hunden, samtidigt som jag vill ha full kontakt, koncentration, fokus och en glad svans som pricken över i:et. Det gäller alltså att hitta den ultimata balansen och tro mig, det är inte lätt. Men jag tror jag är på rätt väg, har börjat väga dessa delar mot varandra och nu när jag öppnade upp mitt sinne lite till Nix och hjälpte honom lite med kommando och beröm för fint initiativtagande så blev både uthållighet, koncentration och kontakt bättre.

Frida&Nix 066

Vi jobbade även vidare med apportering och ställande under gång och jag kan säga att han har ett fast, stadigt gripande utan tugg även med apporten nu. Provade första gången hos Anne och det satt som en smäck! Nu gäller det att utmana, min hand betyder inte släpp, den betyder håll. Det enda som betyder släpp är mitt kommando ”tack”. Sen börja röra på sig, göra saker med apporten i munnen utan att tugg kommer. Vi har alltså en del att pilla med.

Frida&Nix 145

Nästa gång vi träffar Anne är första gången på elitsatsningskursen som börjar i februari. Målet är att chocka Anne över hur långt vi kommit och hur bra vi blivit! 😉 Ni får hålla tummarna för oss!

Frida&Nix 071  Frida&Nix 184

Kommentera

