Nä – inga jävla mål för 2014

Och så sitter jag här och det känns som att halva bloggsverige har lagt ut sina mål för 2014. Jag har funderat och klurat, läst andras mål och klurat lite till.. Jag har haft mål tidigare år men vad har jag gjort med dem? Jag har satt mål i årets början för att i slutändan göra och satsa på något helt annat. Jag struntade totalt i lydnadsklass 2 med Yes förra året, jag struntade i att satsa på cert och SM – livet kom lite ivägen och pengarna räckte inte till. Så det lilla vi kunde åka på – där satsade jag på känsla och att ha flyt och kul! Det räckte i och för sig till två cert & ett championat men det kom liksom lite gratis. Och oj så jag glädjes åt det.

championyes1

Jag har därför valt att år 2014 inte ha några mål. Jag tänker inte ha några riktlinjer men vad jag önskar att vi kommer uppnå. Med en unghund som det är dags att debutera med till våren kommer jag strunta i allt vad mål och prestation heter och leta efter en sak – nyckeln till trygghet och glädje tillsammans på tävlingsplanen och inte ens det är ett mål, bara en önskan och en strävan.

Jag har – som tidigare skrivit i ett inlägg – valt att jobba med att inte älta dåliga saker hos Nix. Tänka på sånt som behöver jobbas med som roliga saker, inte må dåligt över dem, inte överanalysera och inte gå ner mig och därmed oss. Det gäller allt, och visst, jag blev TOKIG på apporteringen när det inte gick som jag hade tänkt mig. Jag hoppade och hytte med nävarna i lyften och svor men jag lämnade aldrig glädjen. Jag skrattade åt det och provade nya metoder om än med svordomar och gester inblandade. (Och mål ska väl inte vara nedtungande på något vis heller men hur kul är det att komma till slutet av året och inse att man inte nådde ett enda mål? Blä på det.)

Och det är precis så jag vill att det ska fortsätta att vara – resten av vår tävlingskarriär tillsammans. Och jag tror att tids nog kommer jag att sätta mål men i dagsläget så kommer jag inte på hur det skulle hjälpa mig (eller oss) på något vis. Så – vi struntar i det helt enkelt!

20131002-222746.jpg

Jag ser fram emot ett lärorikt 2014 fullt med kurser (elitsatsning för Anne Dahlin och heldag för Kenth Svartberg inbokat) och tävlingar – i både agility och lydnad.

Kommentera

