Velpottan jag

Alltså.. Ju mer jag satte mig in i lydnadens härliga värld tillsammans med Nix. Desto mer jag läste på, såg filmer på osv, desto mer möjligheter har jag insett att det finns. Och det finns en anledning att jag tidigare tyckt att lydnaden är tråkig – jo, allt ser ju exakt likadant ut.

Men se hörni, så är det inte. Man kan ha platsliggning med hakan i backen eller inte. Man kan ha ingångar direkt på vänster sida eller runt bakom ryggen. Man kan ha fram eller bakdelsfjärr. Och ja, allt detta har jag ju såklart funderat över. På samma sätt som jag funderar över vad jag ska lära mina hundar för handling inför agilityn.

Jag hade bestämt mig för vänster ingång, låsta framtassar i fjärren och platsliggning med hakan i backen.

Jag står fast vid min vänster ingång ett tag av en anledning, Nix vill verkligen utföra den!
Fjärren var sjukt utvecklande i början men nu har vi suttit fast, jag har försvårat men inte blivit nöjd osv vilket ledde till ond cirkel. Nu har vi projekt fjärr i 3 veckor framöver med inrikting låsta bakben – för att helt enkelt känna efter – vad som passar oss bäst!
Och jag kommer fortsätta träna på hakan i backen i köket men han är knappt mogen för det där, så jag kommer börja träna platsliggning med högt huvud bland andra hundar med viss förväntan.

Och ja, jag är förvånad, själv. Över att man kan fundera på så mycket men det är samtidigt just det som gör att jag tycker att det blir en rolig sport!

Har jag tidigare sagt att Nix är den perfekta lilla hunden för mig eller? Usch och fy så mycket jag tycker om den lilla grabben. Han ställer upp på allt jag ber honom om och med glädje! Helt fantastisk! Ska bli så otroligt spännande att se hur agilityn utvecklar sig tillsammans med honom i vår/sommar.

Det blir en händelserik sommar för oss. MH (?), röntgen och debuter! Tjiho!!

20140112-224952.jpg

3 thoughts on “Velpottan jag

  1. Du ska inte låta honom vila från fjärren ett tag istället då? Poletten brukar ramla ner bättre då tycker jag (utgår mest från hur jag gjorde med unghästarna) 😊

Kommentera

