Planering av tävlingar

Livet går i ett. Full rulle och jag känner att 2014 kommer bli ett bra år! Är otroligt nöjd med hur det redan levererat och det är bara den 18e ännu!

Planerna för nästa lydnadstävling med Yes är i full gång, vi tränar platsliggning ofta och mycket när vi har möjlighet och har börjat träna in hakan i backen vilket hon tycker är roligt och det känns bra. Tidigare har hon i princip legat platsliggning på allmänlydnad men jag tänkte att jag ska göra något mer utav det. På sidan om tränar vi allmänlydnadsplatsliggning och det går framåt i takten två steg fram – ett steg tillbaka. Jag har kommit underfund med att hon behöver lite tid i miljön för att landa, se och tänka och sen ligga plats. Tyvärr finns ju inte den möjligheten riktigt på tävlingen i fagersta den 8e mars så jag skapade mig möjligheter och bokade hallen dagen innan tävlingen i hela 2 timmar tillsammans med Elisabeth och hennes kompis. Känns som en bra plan och jag hoppas den går vägen. Målet med den tävlingen blir en bra känsla i fria följet och en grym platsliggning!

Träningen med Nix börjar hamna i en lite intensiv period. Jag vill snart anmäla oss till vår debut och jag hoppas också kunna göra det om allt går enligt planera. Att träna olika delar varje dag funkar bra men i dagsläget gillar han inte nötandet av fotgåendet varje dag. Jag tappar lite attityd – och de vill jag ju verkligen inte. Jag vet inte vad det beror på, har inte upplevt han så tidigare men har lite aningar om att Lunas löp kan ha påverkat hans koncentration lite. I övrigt måste vi kedja mer och köra platsliggning med för honom främmande hundar. Sån träning som kan vara lite svår att få till såhär på vinterhalvåret.

IMG_4581 kopiera

I torsdags hade vi en heldag på klubben. Vi tränade lydnad och körde lite drag och avslutade med kaffe och kaka inne i klubbstugan. Otroligt mysigt. När jag tog ner Nix på planen var hela hans bästa kompisgäng aktivt på planen. Elisabeth och Ella, Camilla och Kes, Jenny och Ferras och även Therese och Jett. Det blixtrade i hans ögon när han såg hur alla hans fina lekkompisar rusade runt efter bollar, sprang på inkallningar osv. Vi valde ett hörn på planen, en bit ifrån de andra. Valde att själv lägga in störning i vår träning och hade nätbollen i vänsterhanden när vi tränade fritt följ. Är djupt imponerad över hur bra han skötte situationen, trots att han inte fick hälsa, leka av sig eller något innan träningen. Trodde inte att han hade den förmågan riktigt, och speciellt inte när de var så många runtomkring. Guldgosse!

Vi avslutade dagen med att Nix fick prova på lite drag. Och oj så kul det var! Superbra fart men han har nog inte riktigt fattat galoppen än. Men det får han lära sig när han blir äldre och kroppen mer färdigvuxen. 🙂

IMG_4720 kopiera IMG_4736 kopiera IMG_4745 kopiera IMG_4773 kopiera

Kommentera

