Att blogga ger mig inspiration till egen träning

Det har varit tyst här ett tag och jag har verkligen tänkt på att blogga men har inte riktigt känt att jag vet vad jag ska skriva.. Det har varit mycket träningsvideos sedan Nix landade in i flocken, och även mycket filmer med Skott när han bodde här och jag har insett att…. att blogga om min träning ger mig mer inspiration till vidareutveckling!

Att få skriva av sig om hur det går och varför och visa det för omvärlden, gör mig själv inspirerad till mer träning. Jag filmar ju en hel del träning och det läggs upp mycket småfilmer på instagram (anv. fridakj). Men det är något alldeles speciellt med att skriva av sig. Och dessutom blir jag bättre på att träna, jag filmar mer, tränar mer, tänker mer. Precis så som jag vill ha det. Så nu ska jag börja blogga mer – för jag tycker ju det är så sjukt kul och inspirerande. Härligt att inse att jag kan inspirera mig själv på något sätt!

Vi har tränat en del men absolut inte mycket. Några dagar i veckan, vi går mest promenader. Det är mycket som händer i flocken och koncentrationen har varit lite bortflugen hos alla hundarna. Luna är i skrivande stund i höglöp och Yes är påväg in i det. Nix har haft en rätt tuff period och de korta perioderna vi inte har de delade är han rätt splittrad. Men sköter sig otroligt bra och lyssnar fint när man ber honom att sluta snosa tjejrumpa. Men första löpet för en tonårspojke är inte lätt så vi har tagit det lite lugnt och för tillfället tigger han träning, kul!

IMG_3258

Vi lägger mycket fokus på fritt följ just nu – och kedjor. Mest klass 1 moment. Att kedja lägg-hopp i klass 1 känns stabilt. Han tycker det är kul och momenten är ”lagom långa”. Fotgåendet går sådär, jag är nöjd med aktivitetsnivån han har i fria följet, jag önskar lite bättre kontakt (jag måste träna med folk som talar om för mig att han släpper) och lite bättre heltom. Jag börjar bli mer och mer nöjd med halterna överlag. Men hans uthållighet måste ökas och för tillfället klurar jag lite på hur värdet ska ökas utan att öka aktivitetsnivån alltför mycket. Funderar på att lägga in externbelöning som vi faktiskt jobbat väldigt lite med och försöka fasa ut den rätt fort. Alltså att den kan ligga rätt långt bort och att efter en kedja få pangbelöning i form av leksaken som ligger på parkeringen – typ. Men ska bolla lite tankar och idéer med vänner och försöka hitta en lösning som passar Nix som individ bäst!

Här kommer en film på senaste månadens träning, lillplutthunden har nu blivit 9 månader och är tävlingsmyndig om bara knappt 2 veckor. Tiden bara rinner iväg…

One thought on “Att blogga ger mig inspiration till egen träning

Kommentera

