När ett dåligt hundmöte blir bra – bara för att hunden är trygg i sig själv

Känslan när vardagen bara funkar med en hund är så himla skön!

Mötte på promenaden en störig hund som skällde och hoppade mot Nix med en kaxig svans. Nix låg ner – på mitt kommando då vi precis skulle runt ett krön och han var några meter framför mig. När jag ser hunden kliver jag ut från gångstigen upp på gräsmattan och tar med mig Nix och lägger honom igen (en liggande hund tror jag är mindre tilldragande än en gåendes). Hunden kommer väääldigt nära och Nix reser sig upp och går fram. Jag är några meter bort och säger inget då jag inte sett ägaren än. Kände att situationen var utom min kontroll och om jag då stressar upp och försöker lägga mig i så brukar det leda till att alla inblandade hundar blir mer stressade och upprörda än va de va från början – och jag lyckades ha is i magen. En lite sur matte kallade in hunden och efter några sura tillrop gick den sin väg till matten och jag ropade fort in Nix (som aldrig var hela vägen fram till hunden) som kommer direkt och är glad och lycklig trots ett möte med en trist hund.

Han är så trygg och snäll min lilla hund! Och gör ingen höna av en fjäder. Jag känner mig trygg att ha honom lös och han lyssnar så fint och muckar aldrig gräl utan håller sig till mig om han har möjlighet och jag håller en god kontakt! Han är en riktig liten pärla!

20140319-193902.jpg

20140319-193921.jpg

2 thoughts on “När ett dåligt hundmöte blir bra – bara för att hunden är trygg i sig själv

  1. Du, det där är ju drömmen. Grattis till dig! Jag önskar att jag kunde få ha det så bekvämt, istället för att kämpa med blod, svett och tårar. Gud, vad jag skulle ge för så trygga möten! Härligt att hon är så trygg!

Kommentera

