Debuten avklarad

Jag var sjuk i nästan 10 dagar. 10 tråkiga dagar för hundarna. Två dagar innan tävling åkte vi och badade med några vänner och deras hundar. På kvällen åkte vi till bk och körde igenom klass 1 – lite ofokus men gjorde alla moment och skulle lätt ha satt ett första pris om det var tävling! Hem och sova, dagen efter åkte vi till Tierp för att träna lite på deras bk, för att sen springa av hundarna i ett sandtag och därefter hem till mamma och sova över där.

Anledningen till allt detta galet precis innan tävling är för att han brukar koncentrera sig bättre när han är nöjd i kropp och knopp.

Sanningen är nog att jag tog i lite för mycket. Kombinationen av allt detta plus den galna värmen som var gjorde att hunden var alldeles FÖR TRÖTT för att koncentrera sig. Han låg still på platsen och ville pussas med domaren i tandvisningen – trevligt. Resten var ren katastrof och vid ställandet la han sig platt på marken och såg ut som en pöl. Han var helt slut helt enkelt, orkade knappt stå på sina bara ben.

Jag försökte men det gick inte. Vi gick av planen och han fick någon godisbit. En känsla som sa ”jaha, det här var ju trist” och några irriterande tankar om min dumhet kom men försvann rätt fort.

Han fick vara kvar ute och mingla. Och så fort vi kom hem till mamma igen öppnade jag bara bakluckan, lät han springa iväg.

Det bästa är att den här hunden jämt sköter sig. Han kan vara ivrig ibland och ha lite svårt att koppla av men han är så enkel, jag är så otroligt glad att det är han jag har! En tävling som inte funkade, vad gör det?!

Nu vet jag att han behöver vara lite mer utvilad och jag är beredd att förbereda honom annorlunda och på ett bättre sätt inför nästa tävling. Vi kommer sätta det, inga tvivel.

Under tiden ska jag njuta av sällskapet och när det händer – kommer jag klappa oss på axeln! 🙂

20140601-233802-85082332.jpg

One thought on “Debuten avklarad

  1. Känner igen det där, när jag åker hem på lunchen för att rasta vovvar så får jag nästan bäöra dom ut… värmen är hemsk! Skönt tävlingstänk du verkar ha och en sådan härlig inställning till det och din hund =)

Kommentera

