Lite flyt

Jag har fått i uppgift av Emilie i träningsgruppen att få till slalom med utlagd belöning. Nix har låst på det tidigare och börjat smyga. Vi löste det genom att någon står o håller leksak och om han springer till männislan
med leksak så gör man om. Vi har lyckats byta ut människan mot en godisskål! Utan låsningar! Halleluja! Det har också släppt rejält i ingångarna och nu ikväll körde vi 6 repitioner och 4 rätt! Härligt! Nu börjar jag utmana mer och mer i de stängda ingångarna och han sansar sig och gör mer och mer rätt! Så härligt när man stått still länge och det börjar rulla igen – med råge!

Vi har tagit tag i passiviteten också. Jag lägger han bredvid mig, rör han sig – lägger jag om. skäller eller ljudar han ignorerar jag, efter tips, och det funkar över förväntan. Han har båda passen provat att gapa men insett att jag skiter i det och minskat ljudet. Långt ifrån bra men förbättring på bara två pass är ju fantastiskt. Ska jag springa med mina andra hundar också så får jag skita i att träna passivitet och sätta honom i bilen, det är för svårt i dagsläget. Han har därefter fått träna bakåt och inte på samma kombination som de andra, i dagsläget på 4 pinnar slalom. Sen har han fått köra kombinationen precis innan vi går, när han skött sig bra! Funkar över förväntan!

Kombinationsmässigt levererar han! River fortfarande en del men tappar inte huvudet! Fantastiskt! Skäller mindre och häromdagen körde vi en kombination på 15 hinder – utan rivningar!! Halleluja!! (Igen)

Här kommer en video från mån-tisdagarnas träning 🙂

Kommentera

