3 veckor efter kastrationen 

Nu har jag ju studerat Nix och hans beteenden en del innan kastrationen och en hel del efteråt. En del saker är säkert inbillade eller saker jag sett till överdrift, eller helt enkelt reagerat mycket på och därför tycker det är radikal förändring när det egentligen är en gnutta. För det första har Nix varit brutalt understimulerad den andra veckan av vilan eftersom han inte riktigt kunde sättas igång med vanliga långpromenader för att det var skare överallt utomhus och hans klo bara ville gå upp hela tiden. Den har nu torkat och ser betydligt mycket bättre ut! Dessutom är den nya klokapseln påväg ut och han får nu enligt veterinärens instruktioner gå utan tassbandage men jag kommer välja att ha det på vid all utomhusaktivering men även vid tex lydnads eller agilityträning för att klon ska ligga skyddad nära benet. 

Tiden efter kastreringen så var han rätt svullen om pungen. Säcken har liksom inte varit tom utan som fylld. Så fort han fick tillstånd att springa lös och röra på sig har svullnaden gått ner och det har sett bra ut. Stygnen hade inte kunnat läka bättre! Sanslöst fint och okomplicerat. 

Nix har väldigt fort efter kastrationen slutat kissmarkera till förbannelse. Han kissar fortfarande en hel del gånger men han KAN faktiskt gå förbi en lyktstolpe, lukta av den lite fort och gå vidare! Stort steg för liten! Vissa lyktstolpar luktar han inte ens på! (Sing halleluja, segerdans och allt det där.)

Han har alltid varit en petig herre i maten. Behöva äta två mål per dag har varit en överdrift. I dagsläget kan han även tänka sig att smaka på lilla storasysters mat om hon inte vill ha allt på tallriken. Självklart säger hon nej men han är där och kikar. Tilläggas bör att jag även kan träna honom på torrfoder nu för tiden! (Vi sjunger och dansar igen)

Något jag tycker har blivit lite sämre är hans… Hmm.. Impulsförmåga? Jag har alltid uppskattat att Nix tänker både en och två gånger innan han beter sig illa och faktiskt tar jag hellre en morrning på en främmande filur än någon som skriker rakt ut. Nu har det gått allt fortare till skall, om det är en tillfällighet av sjukt dåliga hundmöten eller en biverkning att lite osäker hund blir osäkrare har jag ingen aning om än. Däremot så är han väldigt mycket mer lätttränad nu än innan vilket jag tror kommer resultera i klockrena hundmöten även på trång trottoar fort. Vi har även gått mer på smala vägar där tighta möten har ägt rum och träffat en hel del skumt folk som typ har en hund när jag kommer med fem som stannar och står och stirrar (både förare och hund) och jag med mina fem odågor har fått passera förbi. 

Han reagerar mycket mer starkt på mina nej men även på mina inkallningssignaler och tex mitt beröm! Han tar helt enkelt åt sig mer! Blivit mer lyhörd för vad jag tycker är okej och inte okej. Känns som att han nu har mer tid att lyssna på mig när det faktiskt inte bara är tjejer i hjärnan. 

I dagsläget har vi löptik hemma, Yes började löpa för ca 3-4 dagar sen! Igår hade jag ett härligt träningspass med Nix (lydnad, agility är alltid härligt oavsett löptikar hemma eller ej) och idag klockrena inkallningar och för att vara mitt i löpperiod så luktar Nix knappt något alls på promenaderna! Han har luktat Yes en del i baken och tycker visst att hon doftar blommor men han är inte stressad över det, har inte försökt göra bebisar och är inte besatt. Behöver inte ens lukta på hennes kiss alla gånger. 

Har hittills känt att han är mer koncentrerad vid lydnadsträning om än lite störningskänslig men som jag tror kan bero på avsaknad av träning överhuvudtaget. Lydnad igen då. Det tror jag kommer lösa sig rätt fort och jag tycker det har blivit bättre på de passen vi haft. Vi har fått backa en hel del i träningen och att jag ens trodde att vi skulle vara där vi slutade får mig att bli lite irriterad på mig själv. Klart man får börja om lite om man aldrig hade något som satt klockrent. I arbete ut från mig har koncentrationen ökat markant, han kan runda lyktstolpar, pelare och annat utan att nosa påvägen, på stolpen eller påväg tillbaka. Han springer även med mer inriktad fart till rutan, apporter osv! 

Hittills är jag jättenöjd över hur han har förändrats förutom mötesbiten men den har jag tagit tag i ordentligt nu och tror faktiskt att det kommer bli riktigt bra det här! Länge sen vardagen och lydnaden kändes så lätt som den gör nu, tänk vad härligt!





One thought on “3 veckor efter kastrationen 

Kommentera

