Om hundarnas hälsotillstånd, styrka och kondition

Eftersom jag är hemma och är sjuk nu finns lite mer tid till tanke, att skriva ner vad man tänker osv. 

Vi var förra veckan på besök hos Kjerstin, sjukgymnast som vi går till, även kallad hundfysioterapeut. Hon är helt klart den bästa på sitt område. Jag försöker åka dit minst en gång om året, gärna två. Men nu var det ett år sen och också det första besöket för Luna. 

Vi börjar med Nix, första gången jag var där såg Kjerstin tydligt på Nix gångarter vilken höft han hade som var sämre. Men denna gång sa hon att gången var jättebra, både i skritt och trav och han hade lätt att byta mellan de olika gångarterna vilket tyder på att jag gjort ett bra jobb. Nix har ökat med 3-4 cm på alla muskelgrupper och växt på sig och har numer muskler både i rumpa och över rygg. Inte längre en slingrig unghund utan en vuxen kille! Ömmade i tre tår, två yttertår där hon trodde han skadat den ena på höger fram rätt rejält då det knastrade lite i den. Det är inget man gör åt det utan man får bara tänka på att jobba mycket på bra underlag, hålla han kopplad på hala underlag osv. Sen hade han ont i en sena men det trodde hon var något tillfälligt. I helt utsträckt läge av höftböjaren ville han ta tillbaka benet på sin C-höft men på den andra gick det hur bra som helst. Inget konstigt men med en tanke att behålla rörlighet och se till att han sträcker på benen ordentligt om man ligger på rygg och blir kliad på magen tex. I övrigt någon liten skavank men inget som krävde åtgärd utan vi kunde köra på som vi brukar! Härligt!! 

Luna tog jag till Kjerstin nu för att hon 1. Har lagt på sig alldeles för mycket vikt under pappaledigheten. 2. För att jag känt att hon hållt tillbaka på träning. Hon känns laddad men sen när hon väl får köra så tar hon inte i men det märks innan hon får köra att viljan finns. Så jag misstänkte ont i rygg. 

Min känsla var helt korrekt. Från övergången från bröst enda ner till svansen ömmade hon. Jag kan tänka mig att det inte krävs så mycket ont för att Luna ska hålla tillbaka eftersom hon är lite känslig. Vi har fått en rad tips på hur vi ska få ner henne i vikt och har börjat med det viktigaste, bytt foder, ingen mer mat med melvin, i princip inget godis och ca en timmes mer motion per dag. Hon ömmade också lite i knäna och vi skulle se det som en liten observation men i dagsläget bara försöka få ner henne i vikt, få på lite muskler och sen åka tillbaka för att se om rygg och knän med mindre belastning i vikt blir bättre. 

Nix ska imorgon få prova på att simma och vibba. Vi ska se att han jobbar bra med bakdelen och om han gör det, använda det som ett komplement till den vardagliga motionen. Återkomma till bra rutiner med klövjeväskan, komma igång igen med putta/knuffa övningar, lära han lyfta ett ben i taget osv. Jag tror att om han får lite bättre kondition i uthållighet och lite mer muskler så kan nog rivningarna bli mindre. Det varvat med att försöka sänka sinnesstämningen typ 2 hack. 

Känner mig laddad att ge mina två små fina starka sunda kroppar för att kunna öka deras prestation på agilityplan! 

  

Kommentera

